تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس گروه غربالگری مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: اکنون ایران رتبه هفتم اجرای غربالگری شنوایی را در جهان به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۴۷۷۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶ 13 August 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- محسن فیروزبخت در همایش منطقه ای کارشناسان، مسوولان ناظران فنی بهزیستی در برنامه غربالگری شنوایی نوزادان افزود: 72 درصد موالید زنده کشور تحت پوشش طرح غربالگری شنوایی نوزادان قرار دارند.
وی گفت: این طرح غربالگری به منظور کاهش معلولیت شنوایی از سال 84 برای نوزادان متولد شده در بیمارستان های کشور آغاز شده است.
فیروزبخت با اشاره به اینکه 600 واحد غربالگری شنوایی در کشور با همکاری وزارت بهداشت و درمان فعال است، اظهار کرد: از ابتدای اجرای طرح تاکنون 21 هزار نوزاد مبتلا به ناشنوایی شناسایی شده است.
به گفته وی، یک سوم کودکان شناسایی شده به دلیل مشکلات ژنتیکی و مادرزادیی است که با انجام مداخلات در زمان مناسب و زیر یکسال از ناشنوایی و عوارض ناشی از آن جلوگیری می شود.
وی پیش بینی کرد، در 2 سال آینده با تکمیل تجهیزات و امکانات پوشش غربالگری شنوایی کشور به 80 درصد برسد.
فیروزبخت اظهار کرد: طرح غربالگری شنوایی نوزادان با تعرفه دولتی در بیمارستان ها انجام می شود و در برخی از استان های محروم و مناطق حاشیه شهرها به صورت رایگان اجرا می شود.
رئیس گروه غربالگری مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور افزود: شیوع ناشنوایی در استانها در بدو ورود به تولد 2.9در هزار نوزاد است.
فیروزبخت اظهار کرد: بروز ناشنوایی در استان هایی که ازدواج فاملیی زیادی دارند، بیشتر مشهود است .
معاون پیشگیری بهزیستی چهارمحال وبختیاری نیز در این همایش گفت: اجرای طرح غربالگری شنوایی در استان 94 درصد موالید را زیر پوشش قرار دادند.
شهرام مقدس افزود: سال گذشته 20هزار و 250 نوزاد تازه متولد شده زیرپوشش این طرح قرار گرفتند که در مرحله نهائی 34 نوزاد دارای اختلالات شنوایی تشخیص داده شد و این افراد نیازمند خدمات توانبخشی درمانی هستند.
همایش منطقه ای کارشناسان، مسوولان ناظران فنی بهزیستی در برنامه غربالگری شنوایی نوزادان با حضور کارشناسان 11 استان تهران، هرمزگان، مرکزی، خوزستان، همدان، ایلام، کرمانشاه، اصفهان ، چهارمحال وبختیاری، کردستان و لرستان برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار