تابناک چهارمحال وبختیاری- قائم مقام سازمان شیلات ایران، از اختصاص 12هزار میلیارد ریال تسهیلات در سال جاری برای رونق و توسعه پرورش ماهی در قفس کشور خبر داد.
کد خبر: ۴۶۹۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹ 30 July 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- سیف الله حقیقی اظهار کرد: از این میزان اعتبار افزون بر 4 هزار میلیارد ریال تسهیلات مصوب و به بانک عامل معرفی و از سوی متقاضیان دارای شرایط جذب شده است.
وی تصریح کرد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، با تمهیدات دولت تدبیر وامید سال گذشته بیش از20 میلیون بچه ماهی دردریای خزر، عمان، خلیج فارس و دریاچه های پشت سدها بصورت پرورش در قفس انجام شد.
قائم مقام رئیس سازمان شیلات ایران و مجری طرح پرورش ماهی در قفس کشور، تولید بیش از 10 هزار تن ماهی پرورشی در سال گذشته را یادآور شد و گفت: بخش عمده تولید ماهی در پشت سدها مربوط به استان لرستان، هرمزگان و چهارمحال و بختیاری است.
وی بزرگترین قفس پرورش ماهی خاورمیانه را در بندر 'آفتاب' استان هرمزگان با ظرفیت تولید 5 هزار تن اعلام کرد و گفت: در نیمه نخست امسال 3 هزار تن و تا پایان سال جاری نیز 2 هزار تن مابقی برداشت خواهد شد.
حقیقی تاکید کرد: پرورش ماهی در قفس در بسیاری از کشورهای دنیا نوعی پرورش ارگانیک محسوب می‌شود، زیرا محیط پرورش محصور بوده و تنها کنترل و غذاست که توسط انسان انجام می‌شود و علاوه بر آن، گونه‌ هایی که در قفس‌ها قرار می‌گیرند نیز دریایی هستند.
وی توضیح داد: براساس مطالعات انجام‌ شده، صیادان اقشار آسیب ‌پذیری هستند که با توجه به وضعیت ذخایر دریایی و کاهش آن که هر ساله شاهد هستیم، باید روش دیگری برای تامین معاش آنها پیدا شود و روش پرورش ماهی در قفس می‌تواند جایگزین مناسبی برای صیادان باشد.
حقیقی یادآور شد: صیادان می‌توانند با شرکت در تشکل‌ها بصورت جمعی در پرورش ماهی در قفس شرکت کنند که این امر می‌تواند از لحاظ سرمایه ‌ای نیز به آنها کمک کند.
قائم مقام رئیس سازمان شیلات ایران از تولید 700 تن ماهی پرورش در قفس نخستین بار در چهارمحال و بختیاری ابراز رضایت کرد و گفت: در راستای اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال و افزایش تولید و استفاده بهینه از منابع آبی این استان، برنامه ریزی منسجم طرح پرورش ماهی درقفس و پشت سدهای بزرگ منطقه در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار دارد.
در روش پرورش ماهی در قفس، ماهی درون یک قفس یا سبد قرار می گیرد و آب به صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان است.
تعداد 429 مزرعه پرورش ماهی مجاز و 10 مزرعه تکثیر بچه ماهی سردابی در چهارمحال و بختیاری فعال است.
چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه های کارون، زاینده رود و بخشی از دز است که سالانه با تولید 23 هزار تن ماهی سردآبی، این استان مقام نخست تولید ماهی قزل آلای کشور را دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار