تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: امسال بیش از 100 هزار قطعه پرنده مهاجر به تالاب‌های استان و به‌ویژه چغاخور و گندمان مهاجرت کردند.
کد خبر: ۴۶۴۱۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰ 22 July 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- شهرام احمدی با اشاره به اینکه در استان پنج منطقه حفاظت شده شامل مناطق شیدا، تنگ صیاد، قیصری، سبزکوه و هلن و یک پارک ملی تحت عنوان پارک ملی تنگ صیاد، یک اثر طبیعی ملی به نام لاله واژگون و یک پناهگاه حیات وحش به نام شیرستان وجود دارد، اظهار کرد: این زیست بوم‌ها حساس و دارای قابلیت بالای زیست محیطی هستند.
وی به معیاری همچون بنای تنوع زیستی برای تعیین شاخص‌ حساس بودن مناطق مذکور اشاره کرد و افزود: تالاب شاهکار خلقت است و تا 200 برابر اراضی کشاورزی و 10 برابر اراضی جنگلی در واحد مساحت دارای ارزش زیست محیطی است.
احمدی تصریح کرد: در استان شش تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که تالاب بین‌المللی چغاخور که در رامسر سایت و تالاب گندمان که در پرندگان کنار آبزی لندن ثبت شده است و جزء 10 تالاب برتر کشور در زمینه پرندگان است، از جمله آن‌ها هستند.
وی بیان کرد: تالاب‌های مذکور علاوه بر ارزش زیست محیطی دارای ارزش اقتصادی، اکوتوریسمی، آموزشی، تحقیقاتی، بهداشتی و روحی روانی است و نقش موثری در تثبیت منابع آب و آلاینده‌ها دارند که محل مناسبی برای زیستمندان تالابی گیاهی و جانوری به خصوص پرندگان و آبزیان محسوب می‌شوند.
احمدی تاکید کرد: هر روز به تعداد پرندگانی که در تالاب‌ گندمان سکنی‌گزینی و زادآوری می‌کنند افزود می‌شود به طوری‌که در سال جاری 25 گونه پرنده در این تالاب زادآوری داشتند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اظهار کرد: بیش از 45 گونه پرنده بومی و مهاجر و همچنین ماهی گوره‌خری که زینتی است در این تالاب‌ یافت ‌می‌شود.
وی با بیان اینکه تالاب استراحتگاه مناسبی برای پرندگان است، گفت: امسال بیش از صدهزار قطعه پرنده مهاجر به تالاب‌های استان و به‌ویژه چغاخور و گندمان مهاجرت کردند.
احمدی اضافه کرد: سال گذشته یک قطعه غاز پیشانی سفید کوچک که در معرض انقراض جهانی است و امسال 14 قطعه از این پرنده در تالاب گندمان مشاهده شد که این امر نشان از ایده‌آل بودن شرایط تالاب است.
وی تصریح کرد: گونه گیاهی آلاله سفید تالابی نیز پس از ده‌ها سال امکان رشد و نمو در تالاب گندمان را یافت ه است.
احمدی افزایش حفاظت فیزیکی از تالاب‌ها و تکمیل مرکز بازدید کنندگان تالاب چغاخور را از اقداماتی برشمرد که در صورت تامین اعتبار و همکاری دستگاه‌های مرتبط در سال جاری انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه روش‌های مختلفی برای تعیین حق‌آبه زیست محیطی تعریف که بر پایه رعایت اصول هیدرولوژی، اکولوژی و... است، تاکید کرد: چهارمحال و بختیاری قطب اکوتوریسم نام‌گذاری شده است و با داشتن حساسیت زیستگاهی و لزوم حراست از زیستگاه‌ها، 60 درصد از منابع آب‌های جاری باید به عنوان حق‌آبه محیط زیست در نظر گرفته شود.
احمدی رعایت حق‌آبه زیست محیطی تالاب به ‌خصوص اراضی آبخیز تالاب، عدم بارگذاری غیراصولی و غیر منطبق بر ملاحظات زیست محیطی را از راهکارهایی دانست که در حفظ تالاب موثر هستند.
وی بیان کرد: تالاب با ذخیره‌سازی از سیلابی شدن آب‌های سطحی جلوگیری می‌کند و رطوبت در حاشیه آن تلطیف هوا را به دنبال دارد به نحوی که جلوی بالا و پایین رفتن بیش از حد درجه حرارت اطراف تالاب را می‌گیرد.
احمدی خاطرنشان کرد: حفاظت محیط زیست استان مدیریت بهینه منابع آب را در دستور کار قرار داده است و در همین راستا با حفر چاه، ساخت تعداد زیادی آبشخور برای پرندگان، لوله کشی از منابع آبی برای برخی و آبرسانی سیار برای برخی دیگر از آبشخورها، سعی شده است تا مقابل آسیب خشکسالی اخیر به محیط زیست گرفته شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار