معاون شبکه بهداشت شهرستان شهرکرد خبر داد
تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون شبکه بهداشت شهرستان شهرکرد گفت: سالانه 60 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود.
کد خبر: ۴۵۳۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲ 05 July 2017

به گزارش تابناک شهرکرد- نرگس عسگری با اشاره به اینکه سالانه 60 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود اظهار کرد: آرسنیک موجود در این تعداد نخ سیگار یک میلیارد مترمکعب آب را آلوده می‌کند که این میزان آب مصرف سالانه 14 میلیون انسان به حساب می‌آید.

وی افزود: در هر نخ سیگار 4 هزار ماده سمی وجود دارد که با 50 سرطان به صورت مستقیم رابطه دارند، سرطان‌هایی مانند سینه، پروستات، روده و غیره ازجمله این بیماری‌ها هستند.

معاون شبکه بهداشت شهرستان شهرکرد ادامه داد: مواد سمی موجود در سیگار به عنوان یکی از عوامل خطر 4 بیماری اصلی تنفسی مزمن، سرطان‌ها، قلبی و ریوی به شمار می‌روند.

عسگری اضافه کرد: طی چند سال گذشته مصرف دخانیات از سمت آقایان با گروه سنی بزرگسالان به سمت سنین پایین‌تر و گروه بانوان حرکت کرده است.

وی با اشاره به شیوع مصرف بالای قلیان در جامعه افزود: مصرف قلیان به مراتب از سیگار ضرر بیشتری برای سلامتی دارد به صورتیکه هر پک قلیان معادل تدخین 80 تا 100 نخ سیگار است.

معاون شبکه بهداشت شهرستان شهرکرد با بیان اینکه علاوه بر مصرف کنندگان فعال سیگار اطرافیان و اعضای خانواده نیز در معرض خطر قرار دارند ادامه داد: مصرف هر 10 سیگار توسط فرد فعال معادل مصرف یک نخ سیگار توسط اطرافیان است.

وی با اشاره به زمان بالای تجزیه ته سیگار‌های رها شده در طبیعت اضافه کرد: تجزیه هر ته سیگار در آب دریا 5 سال و در آب شیرین کمتر طول می‌کشد.

معاون شبکه بهداشت شهرستان شهرکرد گفت: ته سیگار‌های موجود در طبیعت با هر بار خیس شدن 4 هزار نوع ماده سمی را در محیط زیست منتشر می‌کنند.

عسگری ادامه داد: مصرف این ته سیگار‌ها توسط حیوانات، پرندگان و آبزیان علاوه بر آلودگی حیات وحش همه مواد سمی را به چرخه غذایی انسان باز‌می‌گرداند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار