تابناک چهارمحال وبختیاری- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری از افزایش چهار برابری تعداد مراکز ارائه خدمات بهداشتی استان در اجرای طرح تحول نظام سلامت خبر داد.
کد خبر: ۴۳۲۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸ 29 May 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- ارسلان خالدی فر تعداد مراکز ارائه خدمات بهداشتی در چهارمحال و بختیاری تا سال 93 را 29 مرکز عنوان و اظهار کرد: این رقم با اجرای طرح تحول نظام سلامت به 111 واحد رسیده است.
وی افزود: برای راه اندازی این واحدها، 325 میلیارد و 610 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
خالدی فر بیان کرد: تعداد خانه های بهداشت این استان نیز از 22 باب در سال 92 به 69 واحد با زیربنایی معادل پنج هزار و 650 مترمربع افزایش یافت.
وی ساخت چهار پایگاه سلامت غیرضمیمه، 10 مرکز خدمات جامع سلامت شهری، 16خانه پزشک و یک باب مرکز آموزش بهورزی برای نخستین بار در چهارمحال وبختیاری را از دیگر دستاوردهای ارزنده طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد.
پایگاه سلامت، یک واحد بهداشتی در محدوده شهرهاست و جمعیتی معادل 12هزار و 500 نفر را زیر پوشش دارد این پایگاه بهداشت چنانچه در درون فضای مرکز بهداشتی درمانی مستقر باشد به عنوان پایگاه بهداشت ضمیمه، درغیر اینصورت پایگاه غیرضمیمه نامیده می‌شود.
خالدی فر ادامه داد: 43 میلیارد و 689 میلیون ریال نیز برای تعمیرات اساسی واحدهای ارائه دهنده خدمات بهداشتی و 124 میلیارد و 946 میلیون ریال اعتبار نیز برای خرید تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، دندانپزشکی و رفاهی هزینه شده است که این رقم نسبت به اعتبارات تخصیصی در سال های 90 تا 92 بیش از چهار برابر افزایش نشان می دهد.
وی درباره انعقاد تفاهمنامه بین دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر وزیر بهداشت به استان یادآورشد: بر این اساس اجرای 186 طرح بهداشتی تصویب شد که از این تعداد 40 واحد بهره برداری شده، 30 طرح آماده بهره برداری و 116 طرح نیز در دست اقدام است.
خالدی فر زیربنای این طرح ها را 64 هزار و 440 متر عنوان و بیان کرد: 825 میلیارد و 88 میلیون ریال اعتبار برای ساخت این طرح ها تخصیص یافته است.
وی تصریح کرد: براین اساس تا پایان دولت یازدهم 315 طرح بهداشتی با 88 هزار و 420 مترمربع بهره برداری شده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال وبختیاری همچنین از افزایش 1.7درصدی تعداد تخت های فعال مراکز درمانی استان در سال های 93 تا 95 خبر داد و افزود: هم اینک یکهزار و 229 تخت در بیمارستان های استان فعال است.
وی تعداد پزشکان متخصص شاغل در استان را 297 نفر عنوان و اظهار کرد: نسبت پزشک متخصص به صد هزار نفر جمعیت در سه سال گذشته 31 بوده که در مقایسه با نورم کشوری در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
وی همچنین افزایش بیش از چهار برابری اعتبار هزینه شده برای خرید تجهیزات پزشکی در سال های 93 تا 95 را از دیگر خدمات ارزنده طرح تحول نظام سلامت برشمرد و افزود: در زمان اجرای این طرح 310میلیارد و 572 میلیون ریال اعتبار برای خرید تجهیزات پزشکی هزینه شده درحالی که این رقم از سال 90 تا 93،62 میلیارد و 45 میلیون ریال بوده است.
خالدی فر بیان کرد: در راستای اجرای این طرح در قالب ارتقای سطح هتلینگ بیمارستان ها بیش از 144هزار و 746 میلیون ریال اعتبار برای تعمیرات اساسی بخش های بستری، پاراکلینیک و پشتیبانی هزینه شده است.
وی ادامه داد: توسعه بخش اورژانس بیمارستان های شهدای لردگان، سیدالشهدای فارسان و ولیعصر بروجن با دوهزار و 410 مترمربع و اعتباری افزون بر 23 میلیارد و 795 میلیون ریال، ساخت کلینیک های ویژه شهرکرد، بروجن، لردگان، اردل و کلینیک های دندانپزشکی ناغان و تخصصی سینای جونقان با پنج هزار و 545 مترمربع متراژ و اعتباری معادل 67 میلیارد و 641 میلیون ریال و مرکز جامع سرطان بیمارستان حضرت هاجر شهرکرد با 15هزار مترمربع زیربنا از دیگر خدمات ارائه شده در قالب اجرای این طرح در چهارمحال وبختیاری است.
طرح تحول نظام سلامت از 15 اردیبهشت سال 93 در بیمارستان های دولتی کشور برای ارائه خدماتی نظیر ترویج زایمان طبیعی، ارتقای هتلینگ و بهبود فضای فیزیکی بیمارستان ها، ارجاع نکردن بیماران بستری برای تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز به خارج از بیمارستان و کاهش هزینه های درمانی بیماران بخصوص روستاییان آغاز شد.
مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان معتقدند؛ میزان رضایتمندی بیماران از خدمات ارائه شده در بیمارستان ها با اجرای این طرح به حدود 90 درصد رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار