در حاشیه‌ی یک کارگاه آموزشی مراکز توانبخشی بهزیستی در مشهد در گفتگو با خبرنگاران مطرح شد
مشاور شهردار تهران در امور بلایا و حوادث غیر مترقبه گفت :مشکل اصلی در پیچیدگی و طولانی شدن مسائل بعد از آتش‌سوزی پلاسکو، مشخص نبودن سطح و مدیریت حادثه بود که در نتیجه‌ی این نامعلوم بودن، افراد سطوح بالاتر وارد حادثه شدند و این موضوع، کارها را پیچیده‌تر کرد.
کد خبر: ۳۸۵۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹ 26 February 2017
به گزارش تابناک رضوی،دکتر عباس استادتقی‌زاده که در حاشیه‌ی نشست کارگاهی «تبیین برنامه‌ی آمادگی در حوادث و بلایا در مراکز توانبخشی بهزیستی» در مشهد با خبرنگاران گفتگو می‌کرد افزود: بر اساس قانون، و طبق موازین علمی، سطح حادثه‌ی پلاسکو، شهری بود و کل حادثه باید از طریق شهرداری تهران مدیریت می‌شد.
وی با بیان اینکه در این حادثه، افراد ملی به سرعت وارد حادثه شدند گفت: ورود افراد ملی، سران قوا، مقامات دولت و سایر افراد به حادثه، که حوزه‌ی تصمیمات و عملکردشان فراتر از یک حادثه‌ی شهری است، موضوع را پیچیده‌تر کرد.
وی افزود: این افراد در محل حادثه، دستوراتی صادر می‌کردند که سطح ملی یا استانی داشت و در نتیجه، زیر مجموعه‌ی این مقامات به حادثه ورود کردند که قاعدتا کار مدیریت حادثه را دشوارتر و پیچیده‌تر می‌کرد.
وی برخوردهای احساسی افراد عادی و نیز افراد مسؤول غیر مرتبط با حادثه را یک مشکل در جمع‌کردن ابعاد حوادث دانست و گفت: پوشش سراسری صدا و سیما در این حادثه که به مدت 9 روز و به طور زنده و 24 ساعته انجام شد، نقش مهمی در ملی کردن این حادثه داشت که به تبع آن، بسیاری اشخاص و مقامات برای مدیریت حادثه وارد شدند و یا ورودشان به طور مستقیم یا غیر مستقیم در مدیریت حادثه، تأثیر منفی گذاشت و کارهای امداد و نجات را دشوار کرد.
وی گفت: ورود پرحجم خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها به این حادثه که به تبع پوشش گسترده‌ی صدا و سیما ایجاد شد انتظارات و توجهات را باز هم بیشتر کرد و در نتیجه، ازدحام رفت و آمدها و دخالت مستقیم و غیر مستقیم افراد غیر مرتبط یا مقامات و مسؤولین استانی و کشوری در فرایند کارها، کار مدیریت این حادثه‌ی شهری را بشدت تحت تأثیر قرار داد.
پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین گفت: مهم‌ترین نگرانی بعد از حوادث، جستجوگری بازماندگان و خانواده‌های مصدومان و آسیب‌دیدگان حادثه است که این افراد اگر پاسخ سؤالات بسیار اضطراری خود را نگیرند بعضا خودشان به حادثه ورود می‌کنند و ممکن است اقدامات آنها وضعیت مدیریت حادثه و امداد و نجات را دشوارتر و بغرنج سازد.
وی نبود سیستم رصد افراد در یک حادثه‌ی بزرگ را مشکلی دانست که باید توسط ستاد مدیریت بحران کشور حل شود و گفت: در این سیستم، تمام افراد آسیب‌دیده و مصدوم در حادثه، باید اطلاعات‌شان رصد شود و لحظه به لحظه به مدیریت حادثه گزارش گردد.
وی تلفات و صدمات جانی و روانی به گفته‌ی او بسیار بالا در حادثه‌ی بم را نتیجه‌ی نبود اطلاعات رصد افراد دانست و گفت: در زلزله‌ی بم اگر کسی از یک خانواده سالم مانده بود نمی‌توانست اطلاعی از افراد خانواده‌ی خود به دست بیاورد و پاسخ به سؤالات بی‌شمار و مضطربانه‌ی چنین افرادی، باعث می‌شد که خیلی‌ها از افراد و تیم‌های امدادی و گروه‌های کمک‌کننده، دچار سردرگمی شوند و یا اختلال در خدمات‌شان ایجاد گردد.
دکترای سلامت در بلایا و حوادث در خصوص وظیفه‌ی ستاد مدیریت بحران کشور در زمینه‌ی نبود اطلاعات ارزیابی ریسک در کشور گفت: بر اساس قانون، باید تمام اطلاعات مربوط به ارزیابی ریسک در سراسر کشور توسط شهرداری‌ها و سایر نهادهای مرتبط جمع‌آوری و در سامانه‌ی جامع ستاد مدیریت بحران، تدوین گردد تا در مواقع ضرورت بتوان برنامه‌ریزی و آمادگی لازم در مقابل حوادث را داشت اما در حال حاضر چنین سامانه‌ای وجود ندارد.
وی در زمینه‌ی وظیفه‌ی مردم و دولت در چنین حوادثی گفت: وزارت کشور باید دستورالعمل اجرای آیین‌نامه‌ی مدیریت بحران در خصوص تعیین سطح و مدیریت حوادث را که از سال 88 تا کنون بر زمین مانده هر چه زودتر روشن کند و مشخص شود که هر حادثه چه سطحی دارد و چه شخص یا نهادی باید آن را مدیریت کند.
وی افزود: یکی از بحث‌هایی که در این دستورالعمل روشن خواهد شد این است که ورود افراد ملی یا بالاتر از جایگاه مدیر حادثه به درون حادثه، باید تحت چه ضوابطی باشد و چگونه باید مدیریت شود که ورود آنها مانع خدمات رسانی به بازماندگان و مصدومان و یا اقدامات امداد و نجات نباشد.
وی تصریح کرد: در هر حادثه‌ای باید یک نفر مدیر باشد که دستور می‌دهد و نسبت به همه‌ی افراد و نهادها نیز پاسخگویی دارد اما اگر افراد بالاتر از جایگاه اداری او وارد ماجرا شدند، کارها دچار اختلال می‌شود چون افراد و نهادها یا مجموعه‌های تحت مدیریت اشخاصی که به حادثه ورود کرده‌اند تحت فرمان این مقامات هستند و با اشاره‌ی آنها وارد میدان می‌شوند که ناهماهنگی وسیعی ایجاد می‌کند.
مشاور شهردار تهران در بلایا و حوادث غیر مترقبه گفت: مردم نیز باید به طور مستمر آموزش ببینند که در حوادث، چگونه رفتارهای پرخطر خود را کنترل کنند و به جای احساسات ضربه‌زننده و تند، صبر و بردباری داشته باشند تا ازدحام و ورود افراد غیر مسؤول کاهش یابد و نیروهای امدادی و مدیران صحنه‌ی حادثه بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بیشترین کار را انجام دهند.
شایان ذکر است کارگاه آموزشی «تبیین برنامه‌ی آمادگی در مقابل حوادث و بلایا در مراکز توانبخشی» از دیروز با حضور 70 کارشناس بهزیستی و مدیران مراکز منطقه‌ی دو بهزیستی شامل استان‌های خراسان رضوی، جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان و نیز استادان این رشته از دانشگاه‌های تهران و وزارت بهداشت و درمان، در هتل ثامن مشهد آغاز شده و امروز پایان می‌یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار