تابناک چهارمحال وبختیاری- 21 فوریه به عنوان روز جهانی پاسداشت زبان مادری است، زبانی که مجموعه از ارتباطات بشر با یکدیگر است.
کد خبر: ۳۸۲۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹ 22 February 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، قانون اساسی به عنوان قانون بالادست بر رسمیت زبان فارسی و عمومیت آن صراحت دارد به گونه ای که در اصل 15 قانون اساسی بر گسترش و ترویج زبان فارسی و احترام به گویش های بومی و محلی نیز تاکید کرده است.
آنچنان که کردها، آذری ها، لرها، بختیاری ها به ابعاد جامعه شناختی زبان خویش واقف هستند، زیر گویش ها و لهجه های بومی و محلی نیز دارای اهمیت بالایی برای افراد یک قوم یا ایل است.
زبان مادری گنجینیه ای است برای فرهنگ عمومی کشور که پاسداشت آن امری ضروری است.
زبان، پویاترین عنصر ارتباطی در جهان است، که به واسطه آن انسان با هم دیگر ارتباط برقرار می کنند و این ابزار ارتباطی انسانی، بخشی از رفتارهای اجتماعی یک جامعه را نیز رقم می زند.
زبان، به عنوان عامل پیوند دهنده انسان ها و ایجاد کننده وحدت ملی در کشورها شناخته می شود و عامل حفظ هویت و شناسنامه هر قومی زبان مادری آن است.
زبان مادری، هویت شفافی هر ملت است و اقوام و قومیت ها در پناه زبان، هویت و فرهنگ خویش را حفظ می کنند اگر چه در بین عوام به هر نوع گفتار رایج در بین مردم ˈزبانˈ گفته می شود،اما در بحث تخصصی،' زبان ' به عنوان عامل اصلی ارتباط و یکی از شاخصه های مهم انسانی و انسان شناسی مطرح است.
پژ‍وهش های صورت گرفته نشان می دهد، در دوران گذشته بیش از شش هزار زبان در جهان وجود داشته که این تعداد به سه هزار زبان کاهش یافته است.
یک محقق فرهنگ عامه و معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان می گوید:گویش های منطقه مرکزی ایران از جمله گویش سمنانی، خور و بیابانک، کاشان، منطقه چهارمحال وبختیاری از قدیمی ترین گویش های ایران است و گویش بختیاری ریشه در زبان پهلوی دارد.
عباس قنبری عدیوی افزود: زبان مادری در کمک به تنوع زبانی و فرهنگی اهمیت بسیار زیادی دارد و بازشناسی، مطالعه و بررسی اهمیت زبان، فرهنگ، فولکلور، هنر، موسیقی و آداب و رسوم ملت ها از اهمیت بالایی برای پژوهشگران برخوردار است.
وی گفت: زبان پارسی به عنوان گنجینه و میراث ناملموس بشری رمز هویت ملی و شناسنامه تاریخ، ادب و شایستگی ملت بزرگ ایران زمین است.
معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور افزود: این زبان عامل پیوند میان اقوام است و به تعبیری عامل گفتگوی تمدن ها، تاریخ ها و ملل و اقوام بشری است.
قنبری تصری کرد: در کنار زبان فارسی زبان های بومی، قومی و محلی نیز باید حفظ شود و اقوامی که در ایران زمین هستند چه ایران فرهنگی که شامل ایران، افغانستان، تاجیکستان، بخش هایی از چین، هندوستان و عراق و ترکیه و چه در ایران سیاسی که در نقشه جغرافیایی است زندگی می کنند گونه هایی از زبان فارسی را دارند که باید این گونه ها و گویش ها و زبان های محلی حفظ شوند.
وی از دانشجو معلمان و نومعلمان خواست تا در برنامه کاری آینده خود جمع آوری داستانها، قصه ها، ضرب المثل ها، چیستان ها، باورها، آداب و رسوم ترانه ها و لالایی ها و تمام اشعاری که در حوزه فرهنگ مردم است را مورد تاکید قرار دهند.
تعدادی از نوجوانان و جوانان این روزها کمتر به زبان مادری حرف می زنند و حتی برخی از والدین آنها را تشویق می کنند به زبان معیار صحبت کنند و گویش ها و لهجه های خود را فراموش کنند، که این می تواند یک آسیب جدی برای زبان مادری در آینده تلقی شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار