تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری با اشاره به شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان، از اجرای محدودیت های ورود و همچنین توقف در حاشیه تالاب های این استان خبر داد.
کد خبر: ۳۷۶۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷ 12 February 2017

به گزارش تابناک شهرکرد- شهرام احمدی افزود: با توجه به ارائه و اعلام گزارش های مبنی بر شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان در استان و مشاهده چندین لاشه پرنده در حاشیه تالاب ها، طرح محدودیت تردد در 6 تالاب استان اجرا شده است.

به گفته وی، لاشه پرندگان مشاهده شده در این تالاب ها برای انجام آزمایش به دامپزشکی استان تحویل شده و تا اعلام نتیجه هرگونه شکار، زنده گیری پرندگان و تردد و توقف در حاشیه این تالاب ها ممنوع است.

وی اظهار کرد: تالاب های بین المللی چغاخور و گندمان در شهرستان بروجن استان چهارمحال وبختیاری یکی از مکان های زمستان گردی پرندگان مهاجر از مناطق سیبری و آسیای میانه است و هم اینک بیش از 100هزار پرنده در این تالاب ها زمستان گذرانی می کنند.

احمدی به حاشیه نشینان تالاب ها در زمینه شیوع این بیماری هشدار داد؛ در صورت مشاهده هرگونه مرگ و میر پرندگان در حاشیه تالاب ها و آبگیرها را به محیط زیست استان و شهرستان ها اعلام و از دست زدن به لاشه پرندگان و شکار پرندگان خودداری کنند.

علائم تنفسی حاد، سیاه شدن و خونریزی تاج و ساق پا، بی حالی شدید، پژمردگی، دور هم جمع شدن گله، افت ناگهانی تولید تخم مرغ روزانه و انتشار ناگهانی بیماری در گله و کاهش شدید مصرف دانه از علایم ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به عنوان بیماری تنفسی ویروسی مشترک انسان و پرندگان و از مهم ترین بیماری های طیور می باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری با تاکید بر دفن بهداشتی لاشه پرندگان مشاهده شده افزود: در صورت مشاهده لاشه پرندگان، دفن بهداشتی با رعایت فاصله از منابع آب و سکونتگاه های مردمی انجام شود.

احمدی گفت: برای دفن لاشه پرندگان پس از ضدعفونی کردن لاشه پرنده در گودالی 2 متری دفن و با لایه های آهک و خاک پوشانده شود.

وی افزود: برای تعیین مکان دفن لاشه پرندگان مشکوک به آنفلوانزا و یا ناقل بیماری به شیب خاک، محل دفن و همچنین فاصله با آب رعایت شود.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری از شناسایی و معدوم سازی پرندگان خانگی در 5 کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مناطق روستایی 'گرمدره'، 'حیدری' و'شیخ شبان' شهرستان بن و روستای خراجی شهرستان کیار از توابع این استان خبر داد.

تالاب بین المللی گندمان به عنوان یکی از تالابهای برتر پرنده نگری در ایران در نزدیکی شهر گندمان از توابع شهرستان بروجن قرار دارد، تالاب بین المللی چغاخور نیز با مساحت یکهزار و 500 هکتار و منطقه شکار ممنوع پیرامون این تالاب یکهزار هکتار و تالاب گندمان با یکهزار و 70 هکتار مساحت در نزدیکی تالاب چغاخور قرار گرفته و با 2 هزار و 219 متر ارتفاع از سطح دریا، بلندترین تالاب کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار