تابناک چهارمحال و بختیاری- مدیرکل منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری گفت: با اشاره به اینکه ۷۰ درصد آب مصرفی از منابع زیرزمینی تامین می‌شود، تصریح کرد:کاهش منابع آب زیرزمینی باعث فرونشست دشت های کشاورزی می‌شود و لازم است برای برون رفت از این بحران راهکارهایی ارائه شود.
کد خبر: ۳۵۹۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰ 12 January 2017

به گزارش تابناک- علی محمدی‌مقدم اظهار کرد برخی از مناطق به دلیل صعب العبور و جنگلی بودن، امکان دسترسی به منابع سوختی ندارند و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در راستای حفاظت از جنگل ها و عرصه های طبیعی، آبگرمکن خورشیدی را جایگزین آبگرمکن سنتی در این مناطق کرده است.

وی افزود: دستگاه های متولی تأمین سوخت نیز باید انرژی جنگل نشینان و روستاهای صعب‌العبور را از خورشید تأمین کنند.

محمدی‌مقدم خاطرنشان کرد: با توجه به استقبال زیاد متقاضیان آبگرمکن خورشیدی مقرر شده است که ۵۰ درصد هزینه آن را با ارزش ریالی یک میلیون تومان، دولت تأمین کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان میانگین بارندگی در ایران را یک سوم میانگین جهانی اعلام کرد و گفت با وجودبارندگی اندک در کشور، میانگین مصرف آب در ایران سه برابر مصرف جهانی است.

وی خاطرنشان کردچهارمحال و بختیاری دارای ۱۱دشت کشاورزی است که متأسفانه از این تعداد هشت دشت آن به دلیل برداشت زیاد از منابع آب زیرزمینی ممنوعه اعلام شد.

محمدی‌مقدم با اشاره به اینکه ۷۰ درصد آب مصرفی از منابع زیرزمینی تامین می‌شود، تصریح کرد: کاهش منابع آب زیرزمینی باعث فرونشست دشت های کشاورزی می‌شود و لازم است برای برون رفت از این بحران راهکارهایی ارائه شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان  افزود میانگین فرسایش خاک در استان ۲۰ تن در هکتار است که پنج هکتار بالاتر از نرم کشوری است و با این وجود قطعا کشاورزی استان در آینده با مشکل مواجه است.

وی اظهار کرد درآمد ایران با وجود هشت هزار گونه گیاهی و تنوع اقلیمی سالانه ۱۰۰ میلیون دلار است که یک هزارم درآمد جهانی است.

محمدی‌مقدم در پایان خاطرنشان کرد در استان نیز یک هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی موجود است که جنبه دارویی و بهداشتی دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار