کلوس؛
تابناک چهارمحال وبختیاری - رییس امور فنی مرتع‌ و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: گونه گیاهی کلوس در چهارمحال و بختیاری به دلیل بهره‌برداری‌های غیرمجاز در حال انقراض است.
کد خبر: ۳۵۹۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵ 12 January 2017

به گزارش تابناک - فرزاد مردانی اظهار کرد: حدود یک هزار و 350 گونه گیاهی در استان وجود دارد که حدود 300 گونه آن دارویی و صنعتی است.

وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری‌های غیرمجاز در استان باعث منقرض شدن کلوس می‌شود، تصریح کرد: معمولاً دام در ابتدای چرا، گونه‌های خوش‌خوراک را مصرف کرده و به همین دلیل تعداد زیادی از گونه‌های خوش خوراک مانند کلوس از بین می‌روند.

مردانی مشارکت و تغییر معیشت بهره‌برداران، افزایش پوشش گیاهی و بالابردن توان اقتصادی بهره‌برداران را از اهداف طرح‌های کشت گیاهان دارویی دانست و گفت: این اهداف باعث حفاظت آب و خاک منطقه نیز می‌شوند.

رییس امور فنی مرتع و آبخیزداری استان هدف‌گذاری کشت گیاهان دارویی در استان را دو هزار هکتار اعلام کرد و گفت: خوشبختانه با استفاده از توان شرکت‌های فراگیر منابع طبیعی، این میزان هدف‌گذاری به طور کامل محقق شده است.

وی در ادامه افزود: از مساحت مذکور، 936 هکتار توسط اداره مرتع شهرستان شهرکرد و مابقی با هماهنگی و همکاری اداره فنی مرتع دیگر واحدها هدف‌گذاری شد.

مردانی اظهار کرد: 522 هزار هکتار طرح مرتع‌داری در استان تهیه شد که از این میزان 25 هزار هکتار واگذار  و مابقی نیز مصوب و در حال واگذاری هستند.

رییس امور فنی مرتع و آبخیزداری استان خاطرنشان کرد: نظارت بر طرح‌های مرت‌عداری توسط این اداره مستمر است به گونه‌ای که طرح‌های راکد شناسایی شده و به مجریان آن اخطار داده می‌شود و در صورتی که فعال نشود، طبق قرداد ماده 3، آن طرح ابطال می‌شود. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار