تابناک چهارمحال و بختیاری- مهلت ارسال مقاله به اولین همایش ملی فرش دستباف چهارمحال و بختیاری تا پانزدهم بهمن ماه تمدید شد.
کد خبر: ۳۵۶۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲ 08 January 2017

به گزارش تابناک - رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: هفتم اسفندماه امسال همایش ملی فرش این استان با رویکرد تولید و صادرات فرش دستباف، آینده پژوهی فرش، فناوری و مواد اولیه، اقتصاد و بازاریابی، خلاقیت مدیریتی و طراحی فرش دستباف در شهرکرد برگزار می شود.

علیرضا جیلان، محورهای همایش را کاربرد فناوری در تولید فرش دستباف و بازاریابی و صادرات عنوان کرد.

وی، فرآوری، ریسندگی، اصلاح و تولید مواد اولیه و ابزار فرش دستباف، مردم نگاری و سبک شناسی طرح و نقش فرش دستباف استان، شیوه های بافت فرش چهارمحال و بختیاری، مبانی نظری و عملی فرش، نقش ژنتیک و فیزیولوژِی در تغذیه دام و ارتقای کمی و کیفی الیاف تولیدی در بهبود کیفیت فرش دستباف استان را از محورهای فناوری در تولید فرش دستباف عنوان کرد.

جیلان ادامه داد: مدیریت، اقتصاد و بازاریابی فرش دستباف استان، نقش نهاد، شرکت ها تشکل ها در توسعه صادرات فرش دستباف، راهکارهای بهبود کمی و کیفی در فروش و صادرات فرش دستباف، نقش رسانه هاف تبلیغات و فناوری اطلاعات در توسعه و فروش فرش دستباف، تجارت الکترونیک در بازاریابی و توسعه صادرات فرش دستباف و تاثیر سیاست های نهادهای حمایتی در تولید و صادرات فرش دستباف را در محورهای بازاریابی برشمرد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بیست و پنجم بهمن ماه داوری مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش انجام و نتایج اعلام خواهد شد.

براساس آمارها 104 هزار بافنده فرش در این استان شناسایی شده و هم اینک 52 هزار دار قالی در قالب 9 تعاونی فرش روستایی، 2 تعاونی قالیبافی شهری و یک اتحادیه ساماندهی شده است.

خردادماه امسال با پیگیری های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، فرش دستباف چهارمحال و بختیاری در فهرست سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) ثبت شد.

کاربرد رنگهای زیبا با استفاده از عصاره گلها و گیاهان و مواد اولیه طبیعی، شادابی و زنده بودن طرحها و نقش های متنوع از عوامل تقاضای بالا برای خرید فرش چهارمحال و بختیاری است.

بیشتر فرش های چهارمحال و بختیاری را 'یلمه' بروجن، 'گبه ریزباف' اردل، فرش 'بختیاری' مناطق عشایری و مناطق بختیاری نشین و فرش چالشتری شهرکرد تشکیل می دهد.

براساس نظر برخی از محققان، طرح فرش 'سرو و کاج' چهارمحال و بختیاری بعنوان اصیل ترین طرح آریایی مطرح است.

فرش نقش چالشتری چهارمحال و بختیاری در استانهای مختلف کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا، آمریکا و کانادا طرفداران فراوان دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار