تابناک چهارمحال وبختیاری - معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: عدم تعادل میان دام و مرتع و زمان نامناسب ورود و خروج دام به مرتع عاملی برای فرسایش خاک است.
کد خبر: ۳۵۶۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳ 07 January 2017

به گزارش تابناک - حسین بهرامی با اشاره به فرسایش شدید خاک در استان، اظهار کرد باید همواره سعی شود سیاست‌ها به سمتی پیش روند که تعادل دام و مرتع حفظ شود و از فرسایش خاک جلوگیری شود.

وی عدم تعادل دام و مرتع را یکی از عوامل فرسایش خاک دانست و گفت دستگاه‌های اجرایی متولی بحث دام از جمله امور عشایر و منابع طبیعی موظف به اجرای برنامه‌های خاص با مشارکت دامداران و در راستای رعایت تعادل دام و مرتع هستند.

بهرامی افزود جلب مشارکت دامداران تنها از طریق ایجاد انگیزه های تشویقی مانند توسعه و کشت گیاهان دارویی و سایر مشاغل جایگزین امکان پذیر است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به کشاورزی غیراصولی به ویژه شخم در جهت شیب در استان، تصریح کرد لازم است نحوه بهره‌برداری در بخش کشاورزی در اراضی شیب‌دار تغییر کند و روش‌های مرسوم و فعلی زراعت یکساله با روش‌هایی مانند ایجاد سطوح آبگیر بر روی اراضی شیب‌دار و توسعه باغات جایگزین شود.

وی اظهار کرد بهبود پوشش گیاهی بر روی دامنه‌ها، بهبود شرایط کشاورزی، تغییر الگوهای آبیاری و انجام عملیات آبخیزداری از راهکارهای دیگر مقابله با فرسایش خاک هستند.

بهرامی هدف اصلی روش‌های آبخیزداری اعم از روش‌های سازه‌ای، بیولوژیکی و بیومکانیکی را کنترل فرسایش خاک دانست و گفت با تحقق این هدف، تغذیه آبخوان‌ها، کنترل سیل و بهبود منابع آبی نیز محقق خواهد شد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از اجرای پروژه های متععد بیولوژیکی و بیومکانیکی در سراسر استان خبر داد و گفت تا کنون اقدامات زیادی در سطح عرصه‌های منابع طبیعی و حوزه آبخیز از جمله ۷۰۰ سازه بند خاکی 2000 بند سنگی و سیمانی رسوب‌گیر به منظور کنترل فرسایش احداث شده است.

وی خاطرنشان کرد امید است با حمایت بخش دولتی و جلب مشارکت مردمی اقدامات آبخیزداری در سطح استان گسترش داده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار