معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: استان چهارمحال و بختیاری با توجه به ویژگی‌های طبیعی از جمله شیب زیاد و کوهستانی بودن و بارندگی‌های متمرکز و شدید از نظر تخریب خاک بسیار آسیب‌پذیر است.
کد خبر: ۳۵۴۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷ 03 January 2017

به گزارش تابناک شهرکرد، حسین بهرامی اظهار کرد: متأسفانه بهره‌برداری غیراصولی از اراضی کشاورزی، مراتع و جنگل‌های استان باعث  فرسایش شدید خاک شده است.

وی افزود: تخریب و فرسایش خاک در یک اکوسیستم، امکان برگشت اکوسیستم به حالت اولیه را غیرممکن می‌کند.

بهرامی میزان فرسایش خاک در استان را 20 تن درهکتار در سال دانست و گفت: این میزان فرسایش در استان پنج برابر میزان طبیعی فرسایش است و با این وجود امکان جبران خاک از دست‌رفته توسط فرایندهای طبیعی خاکسازی نیست.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان خاطرنشان کرد: فرایند خاکسازی، فرایند پیچیده و وابسته به زمان است و برای تشکیل یک سانتی‌متر خاک بسته به نوع اقلیم 300 تا 1000 سال زمان لازم است.

وی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری در حوزه آبخیز زاینده‌رود و کارون واقع شده است، تصریح کرد: فرسایش خاک علاوه بر خسارت‌های موجود مانند کاهش تولید در بخش کشاورزی و حاصلخیزی باعث افزایش هزینه‌های جبران حاصلخیزی خاک می‌شود و آثار سوء بر  تغذیه آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی می‌گذارد.

بهرامی اظهار کرد: به دلیل بالادست بودن استان، خسارت ناشی از فرسایش خاک به مراتب به استان‌های پایین دست نیز منتقل خواهد شد و حجم عظیمی از رسوب وارد سدهای زاینده‌رود، کارون 3 و کارون 4 که با صرف هزینه گزاف احداث شدند، می‌شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان در ادامه افزود: سالانه 25 میلیون تن رسوب وارد سدهای حوزه کارون می‌شود که خسارت ریالی آن حداقل سالانه معادل 640 میلیارد ریال است.

وی خاطرنشان کرد: خاک به عنوان اصلی‌ترین منابع حیاتی است که لازم است از آن در برابر عوامل فرسایش محافظت کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار