کد خبر: ۲۵۷۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸ 09 July 2016

شهر مجموعه ای فرهنگی-کالبدی است و یک اثر هنری بزرگ که آفرینندگانی به اندازه جمعیت خود دارد. فضای شهری بر اساس نیازها، فعالیت ها و رفتار ساکنین آن شکل گرفته است و هدف مطلوب آن ایجاد محیطی خلاق و پرورنده برای مردمی است که در آن زندگی می کنند. امروزه شهر ها به دلیل توسعه یافتگی و برون رفت تدریجی از بافت سنتی و طبیعی، چشم اندازهای زیبای فضای شهری گذشته را از انسان دریغ کرده و آرامش دلنشین حضور در کنارطبیعت را در غبار تیره ای از زندگی مصنوعی، برج های سربه فلک کشیده و ....کمرنگ کرده است. توجه به این نکات حاکی از نیاز فراوان توجه به کیفیت فضای شهری در عصر کنونی می باشد. کیفیتی سطح بالا که علاوه بر رفع نیازهای فیزیکی ، پاسخی برای نیازهای روانی، روحی و فرهنگی همه اقشار ساکن شهر باشد.

فضاهای شهری شامل ورودی شهر و محله، گره ها (میدان های محلی و میدان های شهری)، مسیرها، خیابان های شهری، بولوارها و پیاده رو ها، لبه های آب و... می باشد. ایجاد ساختار اصولی و مهندسی برای این فضاها می تواند باعث زیبایی دوچندان شهر و فضای شهری شود. در صورتی که گاهی شاهد سازه های غیر اصولی هستیم که با وجود صرف هزینه های گزاف، نه تنها جلوه ای به شهر نداده بلکه در کوتاهترین زمان تخریب یا دچار مشکل شده !!!!! و این پرسش را در ذهن ایجاد می کند که چرا با پیشرفت علم و سواد مهندسی، ابتدایی ترین سازه های شهری  هم غیر اصولی ساخته می شود؟!!! این مهم توجه مسئولین محترم را می طلبد.

خصوصیات شهر مطلوب: خصوصیاتی که یک شهر را از نظر شهروندان مطلوب جلوه می دهد ایجاد فضاهای سبز در محلات همراه با نمادهای هنری و فرهنگی می باشد. از سوی دیگر ایمنی مسیر تردد عابرین پیاده و سواره اهمیت ویژه ای دارد. تمهیدات کالبدی خیابان شهری بایستی به گونه ای باشد که علاوه بر پذیرش دامنه وسیع رفت و آمدها، ایمنی افراد را تضمین کند. پل عابر پیاده، خط کشی های مناسب، تابلو های راهنما و ... می تواند این مهم را تسهیل نماید. خوانایی شهر از دیگر ویژگی های حائز اهمیت می باشد یعنی شهر به گونه ای باشد که برای همه شهروندان قابل فهم و درک باشد و در آن احساس سرگشتگی نکنند. به عنوان مثال بزرگترین فضاهای عمومی با مهمترین تسهیلات و خدمات عمومی ارتباط و پیوند داشته باشند، ساختمان های مهم از سایر ساختمان ها متمایز بوده و به گونه ای شاخص باشند تا دسترسی و یافتن آنها به سادگی صورت پذیرد. تابلوهای راهنمای مکانهای مهم و عمومی هم اهمیت دارد که متاسفانه کمتر در سطح بسیاری از شهرها بخصوص شهرهای کوچک مشاهده می شود در صورتی که از ملزومات راهنمای مسافران و گردشگران می باشد.

شهر باید مانند خانه مبله باشد؛ یعنی کلیه وسایل و تجهیزات موردنیاز برای زندگی شهری در آن فراهم شود که اصطلاحاً به امکانات و تسهیلات شهری"مبلمان شهری" گویند. نیمکت، ایستگاه اتوبوس و تاکسی، پل، نرده و جداکننده، سطل زباله، کف سازی مناسب، وسایل زمین بازی کودکان و بسیاری دیگر ملزومات شهر مبله و نیازهای کاربردی مردم و گردشگران می باشد. در این میان، تأثیرات هنر و و زیباشناختی بر روح و روان انسان ها نیز اهمیت پیدا می کند. تلفیق همه موارد مذکور با هنر ، زیبایی شهر را چندین برابر می کند. هم چنین نحوه چیدمان فضای سبز، آرایش ساختمانها با نمای سنتی یا یکسان، وجود درختان مناسب در یک خیابان، نحوه قرار گرفتن تیرهای چراغ برق، باجه  های تلفن، کیوسک های فروش روزنامه، ایستگاه های اتوبوس و مهم تر از آن حفظ نمادهای قدیمی و سنتی یک شهر نقش مؤثری در افزایش روحیه اجتماعی ایفا می کند.

 از این رو لازم است دست اندرکاران آماده سازی فضای شهر، شهرداری و ... با کمک طراحان حرفه ای هر موردی در شهر از فضای سبز گرفته تا نمادها و ساختمان ها و ... را با هنر تلفیق کنند و چشم نوازی شهر را بیش از پیش جلوه دهند.

فضای شهری برای آرامش و نشاط روحی شهروندان و تأثیرگذاری مثبت، نیازمند آثار فیزیکی، هنری و هویت بخشی است. چهره شهر مانند موزه و نگارخانه ای است که هر روز نمایشگاه آثار متنوع مردم و منظر تاریخ و فرهنگ تمدن بشری است. با تأکید و کنترل بر اجرای مجموعه عوامل تخصصی و کارشناسی فنی و هنری است که محیط های شهری متناسب، زیبا و انسانی به وجود می آید. زیباسازی، فرآیند توسعه ویژگی های بصری است که در فضاهای شهری صورت می گیرد و فرآیندی مستمر و در حال رشد می  باشد که با روانشناسی، فلسفه، فرهنگ، دانش ، ببینش ، زمان و کارکردهای مختلف ارتباط داشته و ظهر پیدا می کند.

با ورود آثار هنری همراه با علم به فضای شهری ، لطافت ، زیبایی و آرامش را به شهرمان هدیه می دهیم. اما منظور از زیبایی، تنها زیبایی ظاهری نیست !!!! زیبایی که در پس آن علم، فرهنگ، اعتقادات و  هویت سازی موج می زند. این زیبایی است که در شهر به جستجوی آن می گردیم...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار