دکتر خداداد خدادادی دشتکی-عضو هیات علمی و استاد دانشگاه
کد خبر: ۱۶۸۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴ 24 January 2016

آب بعنوان یک کالای استراتژیک است که بر اساس آیه قران کریم وجعلنا من الماء کل شیء حی ؛ هر چیزی از آب آبادانی می پذیرد ، بنابراین نبود آب یعنی نبودن آبادانی به همین دلیل آب یک کالای استراتژیک و حیاتی است.

با توجه به اینکه کشور ما از نظر جغرافیایی در بخش خشک و نیمه خشک جهان قرار گرفته و طی سال های اخیر با خشکسالی مواجهشده ایم ، لذا با استفاده از نظرات صاحبنظران و بررسی های دقیق ، می توانیم بحران آب را مدیریت کنیم.

برخی سیاست گذاری های نامناسب در بحث مدیریت آب همچون صدور مجوز های بی رویه برای برداشت از سفره های زیر زمینی ، حفر چاه ها و قنات ها و همچنین ایجاد سد هایی که به خشک شدن مناطق زیر دست منجر و به بحران آب دامن زده است.

برداشت آب باید دارای یک نظام خاص قانونی باشد . یعنی اینکه بر اساس سفارشات شخصی مجوز های بی رویه برداشت صادر نشود، بلکه برداشت ها برمبنای کار کارشناسی و مهندسی شده صورت پذیرد.

برداشت غیر مجاز ، تعدی به حقوق دیگران محسوب می شود لذا بایستی با برداشت کننده و دستگاهی که مجوز را غیر قانونی صادر کرده ، برخورد قاطع وجزایی انجام شود.

در مبحث مدیرت آب قوانین متعدد اما پراکنده ای وجود دارد. لذا در این راستا قانونی جامع و باتوجه به مقتضیات روز و با اخذ مشاوره ی کارشناسان مربوط به امور آب ، کشاورزی ، محیط زیست ،هواشناسی و حقوقی بایستی تدوین و تصویب شود.

پویا نبودن توزیع عادلانه آب و سهمیه برداشت آب موضوعی است که در بسیاری از بخش ها از جمله بخش کشاورزی به عنوان یکی از عوامل اصلی هدر رفت آب ،رعایت نمی شود .در همین راستا مجلس قانون توزیع عادلانه آب را مورد بازنگری قرار دهد.

قوه مجریه در این بحران می تواند در کنار قوه مغننه نقاط مبهم و خلاء های قانونی را سریعتر شناسایی و در قالب لایحه ای به مجلس ارائه دهد.

منطق حقوقی و قانونی باید جایگزین لابی شود، و برای حل مشکل بحران آب در کشور نیازمند یک بسته حمایتی از بعد حقوقی هستیم و برای تحقق این امر منطق حقوقی و قانونی باید جایگزین لابی شود تا آیندگان راجع به ما قضاوت درستی داشته باشند.

پرهیز از روش های سنتی آبیاری در بخش کشاورزی ، تناسب سازی کشت براساس صرفه اقتصادی ، جایگزینی پساب فاضلاب به جای آب شرب در بعضی صنایع مثل صنعت فولاد ،استفاده از تجارب سایر کشورها در مدیریت بحران آب در قالب برگزاری همایش های ملی و بین المللی و همچنین استفاده از صنایع تبدیلی و جایگزین از جمله راهکار های مدیریت بحران آب به شمار می رود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار