مدیرکل میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری:
شهرکرد - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری از ثبت ۶۳۰ اثر در فهرست آثار ملی در این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۷۷۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷ 19 November 2022

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، علیرضا جیلان گفت: از مجموع اثرهای تاریخی شناسایی شده در استان ۶۳۰ اثر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

وی افزود: چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۲ هزار هنرمند شهری، روستایی و عشایری صنایع‌دستی و هنرهای سنتی دارد که از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ تا شش هزار نفر در فصل‌های مختلف سال فعالیت می‌کنند.

جیلان گفت: بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه‌دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری (سنگ‌تراشی)، گره‌چینی، احجام فلزی، خاتم، چرم‌دوزی و مشتقات آن‌ها از مهم‌ترین صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شهری، روستایی و عشایری استان به‌شمار می‌رود.

وی افزود: بر اساس ۸۰ فصل مطالعات و پژوهش‌های باستان‌شناسی در استان تاکنون چهار هزار اثر تاریخی و فرهنگی غیرمنقول شامل بناها و محوطه‌های تاریخی شناسایی و از این تعداد ۶۴۴ اثر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

جیلان گفت: هم‌اکنون ۳۰ اثر طبیعی، ۹۳ اثر معنوی میراث‌ناملموس و ۱۳ هزار شیء منقول تاریخی از چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

وی با اشاره به وجود ۱۳ موزه در چهارمحال و بختیاری گفت: از این تعداد هشت موزه دولتی و مشارکتی و خصوصی است که بر اساس آمار موجود از فروش بلیت‌ها، سالانه بیش از ۱۴۰ هزار نفر از این موزه‌ها بازدید می‌کنند.

جیلان افزود: در سال‌های اخیر ۸۸ بنای تاریخی شاخص استان مرمت و احیا شده‌اند که مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه تاریخی چالشتر، قلعه بارده و اتاق آئینه شهرکرد از مهم‌ترین این بناها است.

وی یادآور شد: پارسال، ۲۲ اثر تاریخی منقول و غیرمنقول، طبیعی و ناملموس دارای شرایط از چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی کشور ثبت و دو بنا و یک بافت تاریخی در استان مرمت شده است.

جیلان گفت: ثبت آثار تاریخی، طبیعی و ناملموس در فهرست آثار ملی ایران، تعمیر و مرمت بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، واگذاری بناهای دارای شرایط به سرمایه‌گذاران برای احیا و بهره‌برداری و پژوهش و اجرای برنامه‌های مرتبط با کاوش‌های باستان‌شناسی از اولویت‌های این اداره‌کل است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار