معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از کاهش حدود ۵۷۰ میلیون متر مکعبی مخزن آب‌ های زیرزمینی در این استان خبرداد.
کد خبر: ۱۰۱۱۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲ 23 November 2021

 

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، علی محمد محمدی گفت: کاهش بارندگی در سال‌های اخیر منجر به ایجاد پدیده خشکسالی در سطح استان از نوع هیدرولوژی، کشاورزی و اجتماعی شده است و به منظور برای حفاظت، احیا، توسعه و بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک، طرح‌های آبخیزداری در استان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متوسط افت سطح ایستابی دشت‌های استان حدود یک متر در سال است، افزود: هم اکنون هشت دشت کشاورزی در استان ممنوعه و چهار دشت نیز ممنوعه بحرانی است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان گفت: اقدامات آبخیزداری برای کنترل فرسایش، رسوب و سیلاب در ۴۱۱ هزار هکتار از سطح استان اجرا شده است و اگر چه آب‌های سطحی در مخزن سازه‌ها به سفره‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند، اما به خاطر وقوع خشکسالی و کمبود بارش، مخازن بیشتر سازه‌های احداثی، فاقد ذخیره آبی است.

محمدی به اجرای اقدامات آبخیزداری در ۲۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از حوضه‌های آبخیز استان در دوراهان شهرستان بروجن، قلنگان شهرستان شهرکرد و دیمه شهرستان کوهرنگ اشاره و خاطر نشان کرد: نتایج ارزیابی نشان داد نسبت فایده به هزینه در عملیات‌های آبخیزداری در استان ۷/۵ است که از میانگین کشور بالاتر است.

وی گفت: اقدامات آبخیزداری در کاهش اثرات خشکسالی چند منظوره بوده و قبل، حین و بعد از وقوع خشکسالی تأثیر بسزایی دارد.

 

منبع: خبرگزاری صداوسیما

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار