شهرکرد- طلاق معضلی است که طی چند سال اخیر در چهارمحال و بختیاری افزایش یافته و بسیاری از خانواده ها را درگیر کرده است.
کد خبر: ۱۰۱۱۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸ 23 November 2021

طلاق مسئله‌ای نگران کننده در جامعه است که این روزها رو به افزایش است به گونه‌ای که بر اساس گفته برخی مسئولان چهارمحال و بختیاری از هر چهار ازدواج یک مورد به طلاق می‌انجامد.

این مهم که به عوامل مختلفی بستگی دارد که افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج در چهارمحال و بختیاری موجب شده نگرانی مسئولان افزایش یابد.

ساده انگاری کلاس‌های قبل از ازدواج، عدم استفاده از مشاوره، گرفتن تصمیمات احساسی، نبود معیارهایی درست و دیدگاه اشتباه جوانان در خصوص ازدواج را می‌توان از عوامل مهم در افزایش آمار طلاق در جامعه دانست.

آمار نگران کننده طلاق در چهارمحال و بختیاری

بالاترین ثبت طلاق در گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال است

مدیر کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در شش ماهه ابتدایی امسال هزار و ۱۰۳ زوج درخواست اولیه طلاق خود را ثبت کرده‌اند که از این تعداد ۲۴۷ زوج از تصمیم خود منصرف شده‌اند.

نرگس عسگری با بیان اینکه بیشترین در خواست طلاق در بین زوجین با بیش از پنج سال زندگی است، عنوان کرد: برای ۸۵۶ پرونده مراحل ارزیابی اولیه انجام و به مراکز مشاوره ارجاع شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد از زوجین در خانواده خود سابقه طلاق نداشته‌اند، افزود: گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال بالاترین آمار ثبت طلاق در چهارمحال و بختیاری را دارد.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۳۸۴ زوج مراحل مشاوره را انجام داده‌اند، تصریح کرد: از این تعداد ۱۴۵ زوج سازش یافته و ۱۷ پرونده برای ارزیابی مجدد به مراکز مشاوره عودت داده شده است.

آمار نگران کننده طلاق در چهارمحال و بختیاری

ثبت ۲۲۲ دادخواست طلاق

عسگری ادامه داد: از ابتدای امسال تا کنون ۲۲۲ پرونده به دفاتر پیشخوان قضائی برای ثبت دادخواست طلاق ارجاع شده است.

وی افزود: بیش از ۷۹ درصد از زوجین در چهارمحال و بختیاری طی شش ماهه گذشته از طلاق منصرف شده‌اند.

یک کارشناس خانواده در گفت و گو با مهر با اشاره به علل طلاق در جامعه، اظهار کرد: در پیدایش معضل طلاق عوامل شناخته و ناشناخته‌ای دست به دست هم داده و موجب ناسازگاری زناشویی، انحلال خانواده و بالا رفتن نرخ طلاق در جامعه می‌شود.

حجت الاسلام یحیی مرتضوی ادامه داد: در یک چارچوب کلی عوامل مؤثر بر طلاق را می‌توان به عوامل زیستی همچون عدم تناسب سن ازدواج، بیماری، نازایی و عوامل اجتماعی، روانی و اجتماعی همچون احساس نارضایتی، ناهماهنگی میان زوج‌ها، فشارهای عصبی و خشونت، عوامل اقتصادی و عوامل فرهنگی تقسیم کرد.

کارشناس خانواده افزود: تجمل گرایی و بالا بودن سطح توقع زوج‌ها در ابتدای زندگی و بسنده نکردن به حداقل‌ها می‌تواند منجر به تشدید شرایط بد اقتصادی شود.

آمار نگران کننده طلاق در چهارمحال و بختیاری

مشکلات اقتصادی زمینه ساز طلاق

حجت الاسلام مرتضوی عنوان کرد: مشکلات مالی اعتماد به نفس مردان را پایین می‌آورد و موجب افسردگی آن‌ها می‌شود و گاهی برای فرار از این مشکلات به اعتیاد رو می‌آورند.

وی تصریح کرد: زنان نیز با وجود مشکلات مالی نسبت به زندگی مشترک بی انگیزه تر می‌شوند که این زمینه ساز برای طلاق است.

کارشناس خانواده یکی از عوامل اقتصادی مؤثر بر اختلافات خانوادگی را پدیده بیکاری دانست و گفت: بیکاری سبب فقر، نابرابری درآمد، مهاجرت، اختلافات خانوادگی می‌شود.

حجت الاسلام مرتضوی کم رنگ شدن ارزش‌های مذهبی و سنتی در بین خانواده‌ها را از دیگر علل افزایش طلاق عنوان کرد و ادامه داد: ارزش‌های مذهبی ضامن پایداری ازدواج است.

آمار نگران کننده طلاق در چهارمحال و بختیاری

آمار طلاق در زوجین مذهبی پائین‌تر است

وی با بیان اینکه آمار طلاق در زوجین مذهبی پایین‌تر است، تصریح کرد: ارزش‌های مذهبی مانع از طلاق شامل ایمان به خداوند، قداست نهاد خانواده و ازدواج در دین، رعایت ارزش‌های اخلاقی مانند تعهد، توکل به خداوند، بخشش نسبت به همسر و تحمل سختی‌های زندگی است.

کارشناس خانواده به تغییرات اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد و افزود: در تغییرات اجتماعی دو عامل تغییر نقش زنان و نقش فناوری‌های ارتباطی مؤثر است، زنان خواهان تغییر نقش خود در جامعه و حضور فعال‌تر هستند و به این امر انگیزه نشان می‌دهند، رمز پایداری زندگی زناشویی در این تغییرات ایجاد تعادل میان فعالیت‌های بیرون از خانه و نقش‌های مادری و همسری برای او است.

حجت الاسلام مرتضوی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ضعف‌ها در مهارت‌های زناشویی زوج‌ها، طلاق و عدم در نظر گرفتن تفاوت‌های زنان و مردان است.

وی عوامل فردی یا شخصی، سن ازدواج، خیانت‌های زناشویی و انحرافات اخلاقی، اعتیاد به مواد مخدر و الکل، مداخله کردن سایر افراد خانواده میان زوجین و عدم توانایی برقراری ارتباط مؤثر و عدم سازگاری زوجین را از دیگر علت‌های افزایش طلاق دانست و گفت: زوجینی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند با دلایلی مانند فرار از خانه پدری، نگاه احساسی‌تر نسبت به زندگی مشترک، عدم بلوغ عقلانی، عدم استقلال مالی و عاطفی از خانواده، ازدواج تحمیلی ازدواج‌های ناپایداری هستند.

بنابراین گزارش مسئولان با افزایش آموزش‌های کاربردی در مدارس و دانشگاه‌ها، کاهش هزینه‌ها به منظور تشویق برای استفاده از مشاوره در مسائل مختلف و حل مشکل بیکاری می‌توانند تا حدودی آمار طلاق را کاهش دهند که این مهم نیازمند همراهی و همکاری بین دستگاه‌های مختلف است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار