مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۲ موقوفه در حوزه سلامت در استان شناسایی و ثبت سامانه اوقاف و امور خیریه شده است که هم‌اکنون از محل درآمد این موقوفات خدمات بهداشت و درمان به مردم ارائه می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۷۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱ 08 November 2021

 

به گزارش چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام حسن امیری روز دوشنبه در نخستین جلسه شورای اجرایی وقف سلامت در محل دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه تعدادی وقف در حوزه سلامت در استان انجام شده که در سامانه اوقاف ثبت نشده است، افزود: تعدادی از موقوفات این حوزه نیز به دلیل اجرایی نشدن نیت واقف و یا پرداخت نشدن اجاره بها و سایر مشکلات در محاکم قضایی استان دارای پرونده است.

وی گفت: مسوولان دانشگاه علوم پزشکی نسبت به جمع‌آوری اسناد موقوفات در حوزه سلامت و ارائه این اسناد به اداره کل اوقاف و امور خیریه همکاری لازم را داشته باشند، تا در جمع‌بندی آمار موقوفات در این حوزه و همچنین جمع‌بندی درآمد موقوفات نتیجه بهتر کسب شود و درآمد موقوفات بنا به نیت وقف در همان حوزه هزینه شود.

به گفته وی، در وضعیت کنونی، وقف در حوزه سلامت و دارو و درمان یک ضرورت است و در زمینه وقف با نیت بهداشت، سلامت، دارو و درمان در سطح استان فرهنگ‌سازی بیشتر انجام شود که در این راستای زمینه از واقفان حوزه سلامت تجلیل خواهد شد.

امیری اظهار داشت: تامین هزینه دارو و درمان یکی از مهمترین مشکلات مردم به خصوص بیماران نیازمند است، که می‌توان با گسترش فرهنگ وقف در این زمینه و استفاده از درآمد موقوفات کمک زیادی برای دارو و درمان بیماران و نیازمندان انجام داد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه قدیمی‌ترین وقف در استان متعلق به ۴۰۰ سال گذشته است، گفت: وقف موقوفه گوهرباران در شهرکرد که ۶۰ هکتار زمین زراعی است و توسط دکتر ریاحی برای تامین و نگهداری درمانگاه چالشتر پیش‌بینی شده یکی از بزرگترین موقوفات ثبت شده در حوزه سلامت دراستان است.

به گفته وی، پارسال نیز برای کمک به دارو و درمان بیماران خاص یک وقف در استان انجام شد.

وی به بروز رسانی نیت واقفان به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های اوقاف و امور خیریه استان اشاره کرد و گفت: با توجه به نیازهای روز جامعه، ثبت وقف جدید با نیت دارو درمان، حوزه سلامت، حوزه‌های علمیه، پژوهش، علم و فناوری، رفع مسائل و معضلات اجتماعی یک اولویت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه در حوزه سلامت، بهداشت و درمان همواره کاستی‌ها و نیازمندی‌های در بخش زیرساختی، تجهیزات، تامین هزینه دارو درمان وجود دارد، گفت: تعدادی از افراد بیماری به واسطه بیماری خود به کمک نیاز دارند و تعدادی نیز به دلیل اینکه از قشر ضعیف جامعه هستند برای درمان به کمک نیاز دارند که استفاده از ظرفیت وقف یک راهکار برای کمک به این افراد است.

مجید شیرانی افزود: در راستای کمک به این افراد در سطح کشور تفاهم‌نامه بین اوقاف و امور خیریه و وزارت بهداشت منعقد شده است تا بتوان از ظریفت وقف برای رفع مشکلات و کاستی‌های این حوزه استفاده کرد.

 در استان چهارمحال و بختیاری یک‌هزار و ۷۰۰موقوفه با سه هزار و ۷۰۰ رقبه ثبت شده که از این تعداد ۲۵۲ موقوفه منعفتی و مابقی انتفاعی از جمله مسجد و حسینیه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار