تاجران کره‌ای مشتری رنگرزی پارچه چادر مشکی در شهرکرد هستند.
کد خبر: ۱۰۰۷۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶ 08 November 2021

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، مدیرعامل کارخانه حجاب شهرکرد با بیان اینکه کیفیت پارچه چادر مشکی تولیدی در کارخانه حجاب بالاتر از نمونه‌های مشابه خارجی در بازار است و قیمت پایین‌تری نیز دارد، گفت: کشور ژاپن در حال حاضر تولیدی در حوزه پارچه چادر مشکی ندارد و پارچه‌هایی که با این نام در بازار عرضه می‌شوند، مربوط به این کشور نیست.

محمد حسن میری افزود: پارچه‌های چادری مشکی وارداتی باکیفیت در کشور تولید کشور کُره هستند و عمدتا کارخانجات تولید پارچه چادر در این کشور قدمت بالایی دارند، در حالیکه کارخانه حجاب شهرکرد از چند سال قبل وارد تولید پارچه چادر مشکی شده است و تجهیزات مورد استفاده در این کارخانه کاملا مدرن و بروز است و چنین واحدی با این ظرفیت و تجهیزات در کره وجود ندارد.

مدیرعامل کارخانه حجاب شهرکرد گفت: عموماً کارخانه‌های تولید پارچه چادر مشکی در کره به‌صورت جزیره‌ای فعالیت می‌کنند، برای مثال نخ در یک کارخانه، رنگ‌آمیزی پارچه در یک کارخانه، تولید در کارخانه دیگر و بسته‌بندی نیز در کارخانه دیگر انجام می‌شود، در حالیکه در واحد نساجی حجاب تمامی مراحل تولید به‌صورت زنجیره انجام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دانش فنی تولید پارچه چادر مشکی توسط تکنسین‌های کره‌ای در این استان به‌مدت دو سال انتقال پیدا کرد و بومی‌‎سازی شد، گفت: باتوجه به بالا بودن کیفیت پارچه چادر تولیدی در این کارخانه، یکی از تاجران پارچه چادر مشکی حدود ۱۰۰ هزار متر پارچه خام چادر را از کره وارد ایران کرد و پس از رنگ‌آمیزی توسط واحد نساجی حجاب به کشور عراق صادر کرد، زیرا این کیفیت رنگ در کره وجود ندارد.

میری افزود: برخی از سازمان‌ها و ادارات اطلاع کافی از وضعیت تولید پارچه چادر مشکی در شهرکرد ندارند، این سازمان‌ها و ادارات می‌توانند سفارشات خود را برای خرید به کارخانه حجاب ارسال کنند تا چادر مشکی باکیفیت و قیمت مناسب در اختیار آن‌ها قرار بگیرد، معمولا چادر‌های وارداتی از مبادی غیر رسمی وارد می‌شوند، زیرا واردات از مبادی رسمی مقرون به‌صرفه نیست و قیمت آن بالا می‌رود، بنابراین واردکننده توان رقابت با پارچه تولید داخل را نخواهد داشت.

مدیرعامل کارخانه حجاب شهرکرد گفت: اگر افراد برای یکبار از پارچه چادر مشکی کارخانه حجاب در شهرکرد استفاده کنند، قطعا متوجه کیفیت پارچه تولیدی این کارخانه با سایر تولیدات موجود در بازار خواهند شد.

وی با بیان اینکه برخی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید پارچه چادر مشکی از خارج از کشور وارد می‌شود، افزود: بالا رفتن قیمت ارز موجب افزایش قیمت مواد اولیه شده است، همچنین هزینه‌های تولید مانند دستمزد نیروی انسانی، هزینه حمل و نقل به‌صورت کاملا چشمگیری افزایش داشته است.
میری افزود: قیمت نخ تولید داخل حدود ۴۵ درصد افزایش قیمت داشته است، بنابراین تمامی این موارد موجب افزایش قیمت تمام شده پارچه چادر مشکی خواهد شد، این افزایش قیمت چادر بر روی تقاضا نیز تاثیر مستقیم داشته است.

مدیرعامل کارخانه حجاب شهرکرد گفت: تلاش کردیم حاشیه سود پایینی برای پارچه چادر مشکی تولیدی در کارخانه حجاب شهرکرد در نظر بگیریم، همچنین برای کنترل قیمت، پارچه چادر مشکی در سایت این کارخانه به‌صورت مستقیم و بدون واسطه عرضه می‌شود، خریداران می‌توانند حتی یک قواره را از طریق سایت خریداری کنند، قیمت فروش در سایت بسیار پایین‌تر از بازار است.

وی در خصوص اخبار منتشره در رابطه با راه‌اندازی یک واحد تولید پارچه چادر مشکی در کشور، گفت: تولید، فروش و توزیع پارچه چادر مشکی کار چندان ساده‌ای نیست و سرمایه‌گذاران بی‌گدار به آب نزنند، این سرمایه‌گذار برای آشنایی با شرایط می‌تواند در منطقه‌ای که احساس نیز بر‌ای پارچه چادر مشکی وجود دارد، مقداری از پارچه تولیدی در کارخانه حجاب را خریداری و به‌فروش برساند، این کار کمک می‌کند فرد با بازار آشنا شود.

میری گفت: احداث کارخانه تولید چادرمشکی زحمت فراوانی دارد، برای راه‌اندازی یک واحد جدید دیر نیست، آمادگی داریم سرمایه‌گذار این طرح را برای آشنایی با بازار قبل از احداث کارخانه راهنمایی کنیم تا در آینده گرفتار مسائل و مشکلات مختلف در این حوزه نشود، راه‌اندازی کارخانه جدید می‌تواند برای تامین نیاز داخلی مفید باشد، اما در حال حاضر آمار دقیقی از میزان نیاز کشور به چادر مشکی وجود ندارد.

مدیرعامل کارخانه حجاب شهرکرد افزود: طرح تولیدی برای افزایش ظرفیت تولید در کارخانه حجاب شهرکرد تا ۴۰ میلیون متر در سال تهیه شده است، برای توسعه این واحد تولیدی باتوجه به موجود بودن زیرساخت‌‎های موردنیاز تنها یک چهارم راه‌اندازی اولیه برای تولید ۱۰ میلیون متر مریع هزینه مورد نیاز است.

وی گفت: اکنون راه‌اندازی واحد جدید بدون داشتن زیرساخت هزینه گزافی مورد نیاز است.

میری با اشاره به گران بودن هزینه‌های تولید تأکید کرد: از آنجا که عزم خود را برای جذب بازار داخلی و حتی صادرات قرار دادیم، حفظ کیفیت با قیمت مناسب را سرلوحه کارمان قرار گرفت، به طوری که چادرمشکی کارخانه حجاب هم اکنون با کیفیت بالاتر و قیمتی به مراتب پائین‌تر از بهترین برند‌های کره ای، بی واسطه درب کارخانه و یا از طریق سایت و نمایندگی‌های مجاز به فروش می‌رسد.
بار تولید چادرمشکی را فقط کارخانه حجاب شهرکرد با تولید سالانه ۱۰ میلیون متر مربع به دوش می‌کشد.

 
منبع: خبرگزاری صداوسیما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار