جمعیت چهارمحال و بختیاری یک میلیون نفر است که امسال ۶ هزار و ۴۲۰ نفر به مراکز مشاوره استان برای دریافت خدمات سلامت روان مراجعه کرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۰۲۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹ 16 October 2021

به گفته برخی کارشناسان، هنوز سلامت روان در جامعه در سبد سلامت خانوارها قرار نگرفته است در حالی که سلامت روان همانند سلامت جسم از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت سلامت روان در جامعه گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ هزار و ۴۲۰ نفر برای دریافت خدمات مشاوره به مراکز مشاوره زیرپوشش بهزیستی استان مراجعه کردند.

مهشید سلیمانی روز شنبه به مناسبت هفته سلامت روان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:در استان ۱۴ مرکز مشاوره تخصصی، ۳۵ مرکز مشاوره عمومی و ۱۵ مرکز مشاوره سلامت روان محلی، فعال است که مشاوره تخصصی در زمینه ازدواج، خانواده، کودک و نوجوان، اختلالات جنسی، تحصیلی و تربیتی و در مراکز مشاوره عمومی سلامت روان محلی نیز مسائل روانشناسی و شناختی ارائه می‌شود.

وی به فعال بودن خدمات مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ در  استان اشاره کرد و گفت: این خط برای ارائه مشاوره به افرادی که امکان حضور در مراکز مشاوره را ندارند در نظر گرفته شده است تا به صورت تلفنی از خدمات مشاوره بهرمند شوند.

این مسوول بهزیستی استان با اشاره به اینکه امسال بیش از ۱۲ هزار و ۳۲۱ مورد تماس با این خط در استان برقرار شد، گفت: بیشترین تماس‌ها در حوزه کودک و نوجوان، مسائل تحصیلی، عاطفی، خانوادگی، روابط بین فردی اضطراب و استرس، افسردگی و  مشاجرات خانوادگی و تعارضات با همسر بوده است.

به گفته وی، استرس در جامعه در ایام کرونا افزایش پیدا کرده است و همه افراد جامعه را درگیر کرده است و این امر زمینه روز برخی آسیب‌ها و درگیری‌ها را درخانواده و جامعه افزایش داده است.

طرح غربالگری استرس کودکان پنج تا ۶سال در دست اجراست 

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح غربالگری کودکان گفت: این طرح با توجه به شیوع کرونا از طریق سامانه غربالگری اضطراب کودکان به آدرس الکترونیکی http://moshavereh.behzisti.gov.ir انجام می‌شود.

به گفته وی، والدین برای انجام این تست برای کودکان باید به این سایت مراجعه و با وارد کردن تاریخ تولد و شماره ملی کودکان نسبت به تکمیل کردن پرسشنامه مربوطه اقدام کنند و پس از تکمیل پرسشنامه، نتیجه غربالگری به والدین اعلام خواهد شد.  

 سلمیانی اظهارداشت: در این طرح در صورتی که کودکان دارای اختلالات اضطراب باشند به مراکز مشاوره و پس از آن به روانپزشک معرفی می‌شوند.

وی شایع‌ترین اختلال دوران کودکی را اختلالات اضطرابی عنوان کرد و اظهار داشت: در صورت شناسایی نشدن این اختلال و انجام مداخلات به موقع، این مشکل تا سنین نوجوانی و بزرگسالی نیز ادامه خواهد داشت و موجب افت عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی فرد و یا منجر به افسردگی و سوء مصرف مواد مخدر می‌شود.

به گزارش ایرنا، از ۱۸ تا ۲۴ مهرماه به عنوان هفته سلامت روان نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار